raf studio / blog / jak można zapakować żywność

Jak można zapakować żywność


W tym wpisie przedstawiamy kilka popularnych rodzajów opakowań: doypack, stabilo, pillow bag, „cegiełka”. Ze względu na swoje właściwości wykorzystywane są masowo w przemyśle spożywczym. Niemniej jednak z tych opakowań korzysta również branża chemiczna, kosmetyczna, farmaceutyczna i wiele innych.

Przemysł opakowań ciągle się rozwija. Pojawiają się nowe formy opakowań zwiększające trwałość i bezpieczeństwo produktów oraz wygodę korzystania z nich. Wprowadza się do produkcji innowacyjne materiały dające nowe możliwości. Jednocześnie branża ta musi spełnić wiele wymagań regulacyjnych związanych z europejskimi przepisami o recyklingu.

1. Doypack (stand-up pouches)
2. Opakowanie typu Poduszka (Pillow Bag)
3. Opakowanie typu stabilo
4. Opakowanie typu "cegła / brykiet"
5. Materiały do produkcji opakowań
6. Technika druku opakowań

różne opakowania typu doypack
stojące doypacki z eurouchem

opakowanie typu doypack

Doypack (stand-up pouches)

Dużą zaletą tego typu opakowań jest możliwość ekspozycji w pozycji stojącej. Zapewnia to między innymi eliptyczne dno. Spora powierzchnia frontu i tyłu umożliwia wygodne i atrakcyjne rozmieszczenie grafiki. Do tego tył nie jest przecięty zgrzewem.

W doypackach sprzedaje się produkty sypkie, granulaty, kawałkowane, pyliste np. kawę, herbatę, przyprawy, słodycze np. draże, owoce w czekoladzie itp.  

Opakowanie doypack w kształcie krówki

doypacki kształtowe

Oprócz prostego doypacka możliwe jest wyprodukowanie tzw. opakowania kształtowego. Nadajemy konturom opakowania nie prostokątny, ale inny kształt. Mogą to być na przykład zaokrąglone rogi. Można nawet pokusić się o nadanie uproszczonego kształtu postaci, owocu, itp. Daje nam to duże możliwości kreacyjne. Dół opakowania musi zachować swoją formę, aby stabilnie stało.

opakowania typu doypack z korkiem

doypacki z korkiem

Doypacki z korkiem

Do tego typu opakowań możemy również dodać korek. Korek może być umieszczony w górnej części, lub na ściętym narożniku. Zapewni to bezpieczne zamknięcie zawartości i przedłużenie jej przydatności do spożycia.

Opakowania typu poduszka

opakowania typu pillow bag

Opakowanie typu poduszka (Pillow Bag)

Nazwa opakowania pochodzi od formy, która przypomina poduszkę. Opakowanie zapewnia dużą powierzchnię dla druku i etykietowania, posiada trzy zgrzewy (ciągły wzdłużny - tylny centralny lub przesunięty i dwa przerywane poprzeczne). Jest tanie i uniwersalne, co czyni je popularnym wyborem w branży opakowań detalicznych.
Sprzedaje się w nich: chipsy, krakersy, paluszki, popcorn, orzechy, suszone owoce, cukierki, lizaki, płatki śniadaniowe, musli itp.

opakowania typu stabilo

opakowania typu stabilo

Opakowanie typu stabilo

Konstrukcję opakowania stanowi płaskie, kopertowe dno i cztery zgrzane ranty. Dzięki temu utrzymuje się w pozycji pionowej. Dużą zaletą jest dobra ekspozycja frontu. Takie opakowanie po prostu dobrze prezentuje się na półce sklepowej.
Nadaje się do pakowania produktów kawałkowych, granulatów, np. kawy, ciasteczek, herbaty ekspresowej, karmy dla zwierząt, suplementów diety, oraz owoców liofilizowanych. 

opakowania typu cegiełka

Przykłady opakowń typu "cegiełka"

Opakowanie typu "cegła / brykiet"

Bardzo popularne opakowanie, znajdziemy je w dziale z produktami sypkimi, takimi jak mąki, kasze, sól, itd. Kształt opakowania daje możliwość umieszczenia grafiki nie tylko z przodu, ale także po bokach, gdzie jest sporo miejsca, np. na umieszczenie przepisu lub instrukcji gotowania. Podobne opakowania występują w tradycyjnej formie papierowej. (spr)

wydrukowane folie na opakowania

folie do produkcji opakowań

Materiały do produkcji opakowań

Wspomniane wyżej opakowania produkuje się z tzw. laminatów czyli materiałów złożonych z dwóch lub trzech warstw różnych materiałów lub tego samego, które są razem laminowane. Taka warstwowa budowa chroni zawartość przed przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak wilgoć, powietrze i promieniowanie UV.


Tworzywa do produkcji laminatów.

Ich rodzaj zleży od tego co opakowują, wymagań dotyczących barierowej ochrony, odporności na różne czynniki i estetyki.
Typowe materiały wykorzystywane do produkcji opakowań to:
▪️ Polipropylen (PP) ▪️ Polietylen (PE) ▪️ PET (polietylen tereftalowy)
▪️ Aluminiowa folia ▪️ Elastomery termoplastyczne (TPE)


Podział laminatu na warstwy:

▪️ Warstwa zewnętrzna - jest najczęściej drukowana i dostosowana do wymagań projektowych i marketingowych.
▪️ Warstwa klejąca - łączy różne warstwy laminatu, utrzymując je razem.
▪️ Warstwa barierowa - ma zapobiegać przedostawaniu się wilgoci, tlenu, światła słonecznego itp. Warstwę barierową można uzyskać przez zastosowanie folii aluminiowej, metalizowanej folii PET lub innych materiałów o podobnych właściwościach np. nylon (poliamid), który ma doskonałą odporność na przebijanie.
▪️ Warstwa nośna - nadaje opakowaniu wytrzymałość mechaniczną. Może to być folia polietylenowa lub inny materiał o podobnych właściwościach.
▪️ Warstwa wewnętrzna - to warstwa, która znajduje się od strony produktu i zabezpiecza go przed kontaktem z pozostałymi warstwami opakowania. Musi być to materiał bezpieczny dla żywności.

różne opakowania słodyczy

zadrukowane opakowania 

Technika druku opakowań

Współcześnie druk na takich opakowaniach jest bardzo dobrej jakości, kolory są nasycone, z łatwością można reprodukować przejścia tonalne, drobne detale itd.

Do druku opakowań spożywczych stosuje się barwniki i atramenty zatwierdzone do kontaktu z żywnością.

O ostateczny wyglądzie grafiki będzie decydować technika druku (druk flexo, rotograwiura lub druk cyfrowy przy małych, próbnych seriach) oraz materiał na zewnętrznej warstwie paczki.


Ważnym czynnikiem jest też kolor tego materiału. Najbardziej żywe kolory uzyska się na białym materiale lub przeźroczystym.
Można również zastosować metalizowaną folię. Metalizowana warstwa nadaje opakowaniom połysk i ciekawy wygląd.
Wykorzystując w zewnętrznej warstwie papier, otrzymujemy bardziej naturalny charakter opakowania odpowiedni do produktów bio i eco.

Materiał można pozostawić niezadrukowany i stosować etykietę. Jedna z opcji na uatrakcyjnienie opakowania to wykonanie okienka. W takim przypadku na przeźroczystym materiale pozostawia się niezadrukowaną powierzchnię.

Dodatkowe funkcjonalne elementy i ułatwienia w opakowaniach:

▪️  do łatwego otwierania: nacinak easy open

▪️  do powtórnego zamknięcia: etykieta otwórz / zamknij, klipsy zamykające, zamykana struna

▪️  do trzymania lub powieszenia: rączka (otwory na trzy palce), euro ucho

▪️  wentyl: szczelnie połączony z torebką, do odprowadzania powietrza z wnętrza po zapakowaniu produktu. Używane są głównie w przemyśle spożywczym. Najczęściej do odprowadzenie dwutlenku węgla z opakowań kawy, który powstaje w czasie jej mielenia i palenia. Dzięki temu torebka nie pęcznieje.


Jeśli potrzebujesz graficzny projekt opakowania lub chcesz odświeżyć swoje dotychczasowe opakowanie - zgłoś się do nas.

kontakt

Telefon

+48 504 857 576

Adres

Raf Studio
ul. Kleniowa 15
85-436 Bydgoszcz

Pracujemy

8:00 - 16:00

Copyright © 2023 RAF STUDIO :: projektowanie graficzne

logo
logo eko
Bogutti
logo Mleczarnia Kalisz
logo
logo Akces
logo
logo

HTML Creator