raf studio / blog / jak można zapakować żywność
W tym wpisie przedstawiamy kilka popularnych rodzajów opakowań: doypack, stabilo, pillow bag, „cegiełka”. Ze względu na swoje właściwości wykorzystywane są masowo w przemyśle spożywczym. Niemniej jednak z tych opakowań korzysta również branża chemiczna, kosmetyczna, farmaceutyczna i wiele innych.
Przemysł opakowań ciągle się rozwija. Pojawiają się nowe formy opakowań zwiększające trwałość i bezpieczeństwo produktów oraz wygodę korzystania z nich. Wprowadza się do produkcji innowacyjne materiały dające nowe możliwości. Jednocześnie branża ta musi spełnić wiele wymagań regulacyjnych związanych z europejskimi przepisami o recyklingu.
1. Doypack (stand-up pouches)
2. Opakowanie typu Poduszka (Pillow Bag)
3. Opakowanie typu stabilo
4. Opakowanie typu "cegła / brykiet"
5. Materiały do produkcji opakowań
6. Technika druku opakowań
opakowanie typu doypack
Dużą zaletą tego typu opakowań jest możliwość ekspozycji w pozycji stojącej. Zapewnia to między innymi eliptyczne dno. Spora powierzchnia frontu i tyłu umożliwia wygodne i atrakcyjne rozmieszczenie grafiki. Do tego tył nie jest przecięty zgrzewem.
W doypackach sprzedaje się produkty sypkie, granulaty, kawałkowane, pyliste np. kawę, herbatę, przyprawy, słodycze np. draże, owoce w czekoladzie itp.
doypacki kształtowe
Oprócz prostego doypacka możliwe jest wyprodukowanie tzw. opakowania kształtowego. Nadajemy konturom opakowania nie prostokątny, ale inny kształt. Mogą to być na przykład zaokrąglone rogi. Można nawet pokusić się o nadanie uproszczonego kształtu postaci, owocu, itp. Daje nam to duże możliwości kreacyjne. Dół opakowania musi zachować swoją formę, aby stabilnie stało.
doypacki z korkiem
Do tego typu opakowań możemy również dodać korek. Korek może być umieszczony w górnej części, lub na ściętym narożniku. Zapewni to bezpieczne zamknięcie zawartości i przedłużenie jej przydatności do spożycia.
opakowania typu pillow bag
Nazwa opakowania pochodzi od formy, która przypomina poduszkę. Opakowanie zapewnia dużą powierzchnię dla druku i etykietowania, posiada trzy zgrzewy (ciągły wzdłużny - tylny centralny lub przesunięty i dwa przerywane poprzeczne). Jest tanie i uniwersalne, co czyni je popularnym wyborem w branży opakowań detalicznych.
Sprzedaje się w nich: chipsy, krakersy, paluszki, popcorn, orzechy, suszone owoce, cukierki, lizaki, płatki śniadaniowe, musli itp.
opakowania typu stabilo
Konstrukcję opakowania stanowi płaskie, kopertowe dno i cztery zgrzane ranty. Dzięki temu utrzymuje się w pozycji pionowej. Dużą zaletą jest dobra ekspozycja frontu. Takie opakowanie po prostu dobrze prezentuje się na półce sklepowej.
Nadaje się do pakowania produktów kawałkowych, granulatów, np. kawy, ciasteczek, herbaty ekspresowej, karmy dla zwierząt, suplementów diety, oraz owoców liofilizowanych.
Przykłady opakowń typu "cegiełka"
Bardzo popularne opakowanie, znajdziemy je w dziale z produktami sypkimi, takimi jak mąki, kasze, sól, itd. Kształt opakowania daje możliwość umieszczenia grafiki nie tylko z przodu, ale także po bokach, gdzie jest sporo miejsca, np. na umieszczenie przepisu lub instrukcji gotowania. Podobne opakowania występują w tradycyjnej formie papierowej. (spr)
folie do produkcji opakowań
Wspomniane wyżej opakowania produkuje się z tzw. laminatów czyli materiałów złożonych z dwóch lub trzech warstw różnych materiałów lub tego samego, które są razem laminowane. Taka warstwowa budowa chroni zawartość przed przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak wilgoć, powietrze i promieniowanie UV.
▪️ Warstwa zewnętrzna - jest najczęściej drukowana i dostosowana do wymagań projektowych i marketingowych.
▪️ Warstwa klejąca - łączy różne warstwy laminatu, utrzymując je razem.
▪️ Warstwa barierowa - ma zapobiegać przedostawaniu się wilgoci, tlenu, światła słonecznego itp. Warstwę barierową można uzyskać przez zastosowanie folii aluminiowej, metalizowanej folii PET lub innych materiałów o podobnych właściwościach np. nylon (poliamid), który ma doskonałą odporność na przebijanie.
▪️ Warstwa nośna - nadaje opakowaniu wytrzymałość mechaniczną. Może to być folia polietylenowa lub inny materiał o podobnych właściwościach.
▪️ Warstwa wewnętrzna - to warstwa, która znajduje się od strony produktu i zabezpiecza go przed kontaktem z pozostałymi warstwami opakowania. Musi być to materiał bezpieczny dla żywności.
zadrukowane opakowania
Współcześnie druk na takich opakowaniach jest bardzo dobrej jakości, kolory są nasycone, z łatwością można reprodukować przejścia tonalne, drobne detale itd.
Do druku opakowań spożywczych stosuje się barwniki i atramenty zatwierdzone do kontaktu z żywnością.
O ostateczny wyglądzie grafiki będzie decydować technika druku (druk flexo, rotograwiura lub druk cyfrowy przy małych, próbnych seriach) oraz materiał na zewnętrznej warstwie paczki.
Ważnym czynnikiem jest też kolor tego materiału. Najbardziej żywe kolory uzyska się na białym materiale lub przeźroczystym.
Można również zastosować metalizowaną folię. Metalizowana warstwa nadaje opakowaniom połysk i ciekawy wygląd.
Wykorzystując w zewnętrznej warstwie papier, otrzymujemy bardziej naturalny charakter opakowania odpowiedni do produktów bio i eco.
Materiał można pozostawić niezadrukowany i stosować etykietę. Jedna z opcji na uatrakcyjnienie opakowania to wykonanie okienka. W takim przypadku na przeźroczystym materiale pozostawia się niezadrukowaną powierzchnię.
Dodatkowe funkcjonalne elementy i ułatwienia w opakowaniach:
▪️ do łatwego otwierania: nacinak easy open
▪️ do powtórnego zamknięcia: etykieta otwórz / zamknij, klipsy zamykające, zamykana struna
▪️ do trzymania lub powieszenia: rączka (otwory na trzy palce), euro ucho
▪️ wentyl: szczelnie połączony z torebką, do odprowadzania powietrza z wnętrza po zapakowaniu produktu. Używane są głównie w przemyśle spożywczym. Najczęściej do odprowadzenie dwutlenku węgla z opakowań kawy, który powstaje w czasie jej mielenia i palenia. Dzięki temu torebka nie pęcznieje.
Jeśli potrzebujesz graficzny projekt opakowania lub chcesz odświeżyć swoje dotychczasowe opakowanie - zgłoś się do nas.
Raf Studio
ul. Kleniowa 15
85-436 Bydgoszcz
8:00 - 16:00
HTML Creator