raf studio / blog / Jak uniknąć błędów w projektowaniu opakowań i zwiększyć sprzedaż
W dzisiejszym konkurencyjnym świecie rynku artykułów FMCG, kluczowym elementem sukcesu jest atrakcyjne i skuteczne opakowanie produktu. Obecnie ponad 50% udziałów w sprzedaży tego rodzaju produktów przypada na dyskonty i supermarkety, gdzie produkt konkuruje z bardzo wieloma innymi na półce. Projektowanie graficzne opakowań odgrywa niezwykle istotną rolę w przyciąganiu uwagi klientów oraz przekazywaniu odpowiednich informacji na temat produktu. Niestety, w procesie projektowania i produkcji opakowań często popełniane są błędy. W niniejszym artykule przedstawimy kilka powszechnych pułapek, jakie można napotkać przy graficznym projektowaniu opakowań oraz jak ich uniknąć.
1. Nieokreślona grupa docelowa
2. Opakowanie jest tylko tłem dla konkurencji
3. Brak istotnych informacji lub ich zła hierarchia
4. Spójny design dla marki i adekwatny do branży
5. Nieodpowiedni poziom projektu do ceny produktu
Brak wyboru grupy docelowej to poważne niedopatrzenie. Błędem, jest myślenie, że jeżeli zrobimy coś dla wszystkich, to wszyscy to kupią. Niestety nie. Kupi to tylko ta część, której potrzeby zaspokaja dany produkt. I do tej grupy musi być dostosowany design.
Do podstawowego podziału konsumentów używamy kryterium społeczno-demograficznego takie jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkana (np. duże miasto/wieś), wykształcenie, dochód, posiadanie dzieci itp. Jest to bardziej tradycyjne podejście. Współcześnie zwraca się uwagę na podział ze względu na zachowanie i stylu życia .Analizuje się sposobów spędzania, wolnego czasu, zainteresowania, osobowość itp. Przykładowo według takich kryteriów moglibyśmy wyodrębnić np. takie grupy jak: właściciele psów, osoby uprawiające sport, ateiści, itp.
Biorąc te wszystkie różnice pod uwagę nie da się zrobić jednego wspólnego opakowania dla tych grup, które odniosłoby jakiś szczególny sukces sprzedażowy. Inaczej zaprojektujemy coś dla osób starszych, a inaczej dla młodych. (upraszczając projekt dla tych pierwszych będzie bardziej, spokojny i stonowany. Dla drugiej grupy dynamiczniejszy, krzykliwy i np. odwołujący się do bieżącej mody, postaci z młodzieżowej popkultury itd.). W analizie, jakie powinno być opakowanie, należy na bok odłożyć swoje własne wyobrażenia na ten temat. Szczególnie jeżeli nie mamy wiele wspólnego z wybraną grupą docelową. Opakowanie skierowane do danej grupy musi podobać się członkom tej grupy, nie zaś osobom zaangażowanym w jego powstanie, menadżerowi, producentowi czy projektantowi.
Na pytanie jakie to opakowanie czy etykieta powinny być po części mogą odpowiedzieć badania konsumenckie, jednak to kosztowna droga, zarezerwowana dla większych podmiotów. Niemniej jednak można sobie z tym zagadnieniem poradzić w sposób mniej kosztowny tworząc szczegółowy profil naszej persony, czyli reprezentanta grypy docelowej.
Solidna wykonana analiza na tym etapie pozwoli uniknąć podstawowych błędów i zdecydowanie wpłynie korzystnie na wynik sprzedaży.
Projekt, który jest mało wyrazisty, słabo widoczny lub nieatrakcyjny, może z łatwością przepaść w tłumie innych produktów. Opakowanie powinno wyróżniać się na półce i przyciągać uwagę klienta. Można to osiągnąć różnymi środkami graficznymi np. zdecydowanym kolorem, ciekawym zestawieniem barw, wyrazistym zdjęciem, mocnym brandem. Ważne jest, aby stworzyć wizualnie punkty, które będą przyciągać wzrok i komunikować ważne informacje o produkcie.
Należy zadecydować, która informacja jest najważniejsza i jakie teksty umieścić na przedniej części opakowania, a jakie przekazać za pomocą grafiki. Podstawowe informacje powinny być wyraźne, a dodatkowe informacje łatwo dostępne dla konsumenta, gdy weźmie opakowanie do ręki (np. czy produkt zawiera gluten, czas gotowania lub liczba porcji). Trzeba spojrzeć z perspektywy kupującego i uporządkować informacje na opakowaniu.
W przypadku znanej marki, wyeksponowanie jej nazwy jest oczywistym krokiem. Korzystamy tu z obecności marki w świadomości konsumentów. W przypadku debiutu na rynku lub mało znanego brandu, lepiej zmienić hierarchię informacji i skupić się na wyeksponowaniu innych danych. Pokazać, co to za produkt, jakie są jego cechy, zalety, uwypuklić walory. Oczywiście, należy zachować umiar w ilości informacji, aby konsument mógł je przyswoić. Jeśli jest zbyt wiele informacji naraz, klient może nie przyjąć żadnej z nich.
Opakowanie to jedno z narzędzi budowania tożsamości marki. Elementy graficzne powinny nadawać spójny charakter poszczególnym produktom, umożliwiając łatwe ich znalezienie na sklepowej półce.
Jednocześnie projekt opakowania czy etykiety musi trzymać się standardów graficznych danej branży. Inne cechy charakterystyczne mają ogólne opakowania słodyczy, a inne na przykład kosmetyków. Nieumyślne zasugerowanie błędnej branży może mieć fatalne skutki, gdy większość klientów pomija takie opakowanie wzrokiem, uznając, że na półce znalazło się przypadkowo. Podsumowując, nieodzowna jest spójność i konsekwencja marki, z zachowaniem pewnego kodu graficznego dla danej branży.
To sytuacja, kiedy poziom graficzny projektu jest niedopasowany do ceny produktu. Przypadek taki ma miejsce, gdy drogi produkt, poprzez ubogą grafikę, może wydawać się zbyt mało ekskluzywny. Klient, który jest w stanie zapłacić za luksus i jest przyzwyczajony w swoich wyborach do droższych produktów premium zrezygnuje z takiego zakupu.
Spotykamy się też z sytuacją odwrotną. Opakowanie jest zbyt premium w stosunku do swojej niskiej ceny. Osoba niebędąca klientem premium, widząc takie opakowanie, może od razu uznać, że go na niego nie stać, nie sprawdzając nawet ceny. Z kolei dla osoby szukającej towaru z górnej półki, towar wyda się za tani. Jeżeli spodziewamy się po opakowaniu czegoś drogiego, a cena jest niska, może powstać wrażenie, że produkt jest tanią podróbką, czymś bezwartościowym.
Najkorzystniej, gdy design jest adekwatny do ceny. Marka zyskuje wtedy na wiarygodności.
Jeśli chcesz poprawić design Twojego opakowania lub wprowadzasz na rynek nowy produkt – skontaktuj się z nami!
Raf Studio
ul. Kleniowa 15
85-436 Bydgoszcz
8:00 - 16:00
HTML Code Generator